دانلود فایل سناریوی آموزشی هدیه ششم درس آداب زندگی
0
8.4k
دانلود فایل سناریوی آموزشی هدیه ششم درس آداب زندگی
سناریوی آموزشی
1 - مشخصات معلم
نام و نام خانوادگي آموزگار :
مدرك و رشته تحصيلي :
2.مشخصات درس
الف ( عنوان
نام درس : هدیه های آسمانی پایه ی ششم
عنوان درس:
آداب زندگی
صفحات 62 تا 66 کتاب درسی
زمان : 45 دقيقه
ب ( اهداف :
ب) هدف کلی
دانش آموزان پس از این درس با آداب معاشرت در زندگی روزمره آشنا شوند.
2 ب) اهداف جزئی و رفتاری ( به تفکیک حوزه های شناختی بلوم : شناختی، عاطفی، روانی حرکتی)
الف: حیطه ی شناختی:
درس آداب زندگی را به صورت خلاصه توضیح دهند.
با مفهوم آداب معاشرت آشنا شود.
برخی از آداب معاشرت اجتماعی اسلام را بداند.
پیام های مرتبط با آداب معاشرت را تحلیل کند.
هر یک از عادات ناپسند را درک کند و راهکار های مقابله با آنها را نقد کند.
ب. حیطه ی عاطفی
به آداب معاشرت اجتماعی علاقه نشان دهد.
به امامان و شیوه ی رفتاری آنها
به انجام صحیحی آداب زندگی رغبت نشان دهد.
ج. حیطه ی روانی حرکتی
برخی از آداب معاشرت اجتماعی را لیست کند.
برخی از آیات را ترجمه کند و پیام های مرتبط با آن را استخراج کند و بنویسد.
آداب اجتماعی را در رفتار روزمره ی خود انجام دهد.
آداب اجتماعی صحیح را در قالب نمایش اجرا کند.
در موقعیت های پیش آمده در کلاس و مدرسه آداب صحیح معاشرت را اجرا کند.
ج ( مفاهیم کلیدی
آداب معاشرت، پیامبر(ص)، الگوگیری
د ( مفاهیم پیش نیاز
دانش آموزان درس گذشته را به خوبی فرا گرفته باشند.
ویژگی های جهان دیگر را بیان کنند.
برخی از اعتقادات یک مسلمان را در مورد جهان آخرت را بیان کنند.
3 مشخصات روش تدریس –
الف ( الگوی تدریس
الگوی ساختن گرایی
ب ( راهبرد تدریس
تلفیقی
ج ( روش تدریس
تلفیقی از پرسش و پاسخ ، بارش فکری ، نمایش اسلاید و نمایش پاورپوینت با موضوع آداب زندگی ، استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات
د ( رسانه ها
کتاب درسی ، ویدیو پروژکشن ، رایانه ، ماژیک ، تخته ، کتاب کار ، گچ ، دست سازه ، مداد ، پاکن
مدل کلاس
مدل چیدن کلاس:
دایره ای و گروه بندی
روش گروه بندی:
معلم کلاس را آماده کرده و به صورت یو شکل در می آورد و دانش آموزان را به چند گروه تقسیم می کند که بهتر بتواند با دانش آموزان ارتباط برقرار کرده و درس آداب زندگی را تدریس نماید.
4 تحلیل آموزشی ) تحلیل درس و روش ها و رسانه های مورد استفاده ( –
استناد به منابع معتبر علمی جهت توجیه روش فعالیت معلم و ...
تحلیل درس:
هدف از درس هایی که مربوط به آداب می شوند ، توجه دادن دانش آموزان به مجموعه از ارزش ها و رفتارهای درست و پسندیده ای است که هر انسان مسلمانی باید به آن پایبند باشد و از رفتارهایی که در جهت مقابل این اعمال است ، پرهیز کند. همان طور که از عنوان این درس آشکار است، در این درس قرار است با برخی از آداب و رفتارهای پسندیده در هنگام حضور در اجتماع و ارتباط با دیگران بیان شود و مخاطب را متوجه برخی رفتارها و عادت های غلطی که در جامعه امروزی و خصوصا جامعه دانش آموزی رواج دارد بیان کند.
- درس با بیان سیره و رفتار پیامبر (ص) در روابط اجتکاعی خود آغاز شده است و هدف از آن ، الگو قرار دادن آن حضرت در رعایت آداب و رفتار های صحیح معاشرت است. زیرا دانش آموز، در کتاب های هدیه های آسمانی سال های گذشته بارها داستان هایی را از پیامبر(ص) شنیده است که سخن از مهربانی او با همگان به خصوص کودکان داشته است. از این رو در قلب خود علاقه ای بسیار نسبت به شخصیت دوست داشتنی ایشان در خود احساس می کنند.
- دانش آموز با توجه به علاقه ای که نسبت به پیامبر(ص) دارد سعی در الگوگیری از ایشان بکند. خوش اخلاقی، سلام کردن به همگان، قطع نکردن سخن دیگران، بلند نخندیدن، خوب گوش دادن و ... ازجمله رفتارهایی است که دانش آموزان بایستی فرابگیرند و همه ی این رفتار ها در سیره پیامبر نشان داده شده است.
سناریوی آموزشی
1 - مشخصات معلم
نام و نام خانوادگي آموزگار :
مدرك و رشته تحصيلي :
2.مشخصات درس
الف ( عنوان
نام درس : هدیه های آسمانی پایه ی ششم
عنوان درس:
آداب زندگی
صفحات 62 تا 66 کتاب درسی
زمان : 45 دقيقه
ب ( اهداف :
ب) هدف کلی
دانش آموزان پس از این درس با آداب معاشرت در زندگی روزمره آشنا شوند.
2 ب) اهداف جزئی و رفتاری ( به تفکیک حوزه های شناختی بلوم : شناختی، عاطفی، روانی حرکتی)
الف: حیطه ی شناختی:
درس آداب زندگی را به صورت خلاصه توضیح دهند.
با مفهوم آداب معاشرت آشنا شود.
برخی از آداب معاشرت اجتماعی اسلام را بداند.
پیام های مرتبط با آداب معاشرت را تحلیل کند.
هر یک از عادات ناپسند را درک کند و راهکار های مقابله با آنها را نقد کند.
ب. حیطه ی عاطفی
به آداب معاشرت اجتماعی علاقه نشان دهد.
به امامان و شیوه ی رفتاری آنها
به انجام صحیحی آداب زندگی رغبت نشان دهد.
ج. حیطه ی روانی حرکتی
برخی از آداب معاشرت اجتماعی را لیست کند.
برخی از آیات را ترجمه کند و پیام های مرتبط با آن را استخراج کند و بنویسد.
آداب اجتماعی را در رفتار روزمره ی خود انجام دهد.
آداب اجتماعی صحیح را در قالب نمایش اجرا کند.
در موقعیت های پیش آمده در کلاس و مدرسه آداب صحیح معاشرت را اجرا کند.
ج ( مفاهیم کلیدی
آداب معاشرت، پیامبر(ص)، الگوگیری
د ( مفاهیم پیش نیاز
دانش آموزان درس گذشته را به خوبی فرا گرفته باشند.
ویژگی های جهان دیگر را بیان کنند.
برخی از اعتقادات یک مسلمان را در مورد جهان آخرت را بیان کنند.
3 مشخصات روش تدریس –
الف ( الگوی تدریس
الگوی ساختن گرایی
ب ( راهبرد تدریس
تلفیقی
ج ( روش تدریس
تلفیقی از پرسش و پاسخ ، بارش فکری ، نمایش اسلاید و نمایش پاورپوینت با موضوع آداب زندگی ، استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات
د ( رسانه ها
کتاب درسی ، ویدیو پروژکشن ، رایانه ، ماژیک ، تخته ، کتاب کار ، گچ ، دست سازه ، مداد ، پاکن
مدل کلاس
مدل چیدن کلاس:
دایره ای و گروه بندی
روش گروه بندی:
معلم کلاس را آماده کرده و به صورت یو شکل در می آورد و دانش آموزان را به چند گروه تقسیم می کند که بهتر بتواند با دانش آموزان ارتباط برقرار کرده و درس آداب زندگی را تدریس نماید.
4 تحلیل آموزشی ) تحلیل درس و روش ها و رسانه های مورد استفاده ( –
استناد به منابع معتبر علمی جهت توجیه روش فعالیت معلم و ...
تحلیل درس:
هدف از درس هایی که مربوط به آداب می شوند ، توجه دادن دانش آموزان به مجموعه از ارزش ها و رفتارهای درست و پسندیده ای است که هر انسان مسلمانی باید به آن پایبند باشد و از رفتارهایی که در جهت مقابل این اعمال است ، پرهیز کند. همان طور که از عنوان این درس آشکار است، در این درس قرار است با برخی از آداب و رفتارهای پسندیده در هنگام حضور در اجتماع و ارتباط با دیگران بیان شود و مخاطب را متوجه برخی رفتارها و عادت های غلطی که در جامعه امروزی و خصوصا جامعه دانش آموزی رواج دارد بیان کند.
- درس با بیان سیره و رفتار پیامبر (ص) در روابط اجتکاعی خود آغاز شده است و هدف از آن ، الگو قرار دادن آن حضرت در رعایت آداب و رفتار های صحیح معاشرت است. زیرا دانش آموز، در کتاب های هدیه های آسمانی سال های گذشته بارها داستان هایی را از پیامبر(ص) شنیده است که سخن از مهربانی او با همگان به خصوص کودکان داشته است. از این رو در قلب خود علاقه ای بسیار نسبت به شخصیت دوست داشتنی ایشان در خود احساس می کنند.
- دانش آموز با توجه به علاقه ای که نسبت به پیامبر(ص) دارد سعی در الگوگیری از ایشان بکند. خوش اخلاقی، سلام کردن به همگان، قطع نکردن سخن دیگران، بلند نخندیدن، خوب گوش دادن و ... ازجمله رفتارهایی است که دانش آموزان بایستی فرابگیرند و همه ی این رفتار ها در سیره پیامبر نشان داده شده است.