دانلود فایل روش تدریس نمایش علمی
0
9.3k
دانلود فایل روش تدریس نمایش علمی :
روش تدریس نمایش علمی
یکی از روشهای قابلاجرا در یادگیری مهارتهای عملی بهویژه در موقعیتهایی که امکانات و تجهیزات برای آموزش محدود باشد، روش نمایش علمی است که سابقهای نسبتاً طولانی دارد، و در این روش دانشآموزان مهارتهای خاص را بر اساس دیدن شنیدن و تمرین کردن چه بهصورت فردی و چه بهصورت جمعی میآموزند. بعضی از متخصصان اصطلاح روش نمایش علمی را مرکب از توضیح و نمایش یک مهارت تازه به گروه بزرگی از دانشآموزان بود و سپس انجام تمرینهای منظم از طرف دانشآموزان میدانند. در این روش معلم طرز کار یک وسیله یا چگونگی ساخت یک شیء را از راه توضیح و نمایش به دانشآموزان میآموزد در صورت محدود بودن امکانات شاید این نوع آموزش مناسبترین روش برای آموختن مهارت باشد زیرا معلم میتواند با کمترین امکانات مهارتی را به تعداد زیادی از دانشآموزان درزمانی محدود بیاموزد. مهمترین حسن این روش استفاده از اشیای حقیقی و واقعی در موقعیتهای آموزشی است. از روش نمایش علمی برای درسهایی که در حوزهی روانی حرکتی قرار دارند بیشتر میتوان استفاده کرد.
روش نمایش علمی باید بر اساس ۲ سوال عمده طراحی و اجرا شود:
۱ چه باید آموخته شود
۲ دانشآموزان پس از گوش کردن به مشاهده چه رفتاری باید از خود نشان دهند؟
یادگیری از طریق مشاهده و تقلید رفتار دیگران بسیاری از رفتارهای غیرضروری آزمایش و خطا را کاهش میدهد. اگرچه ممکن است رفتارهای غلط و نادرست نیز از این طریق آموخته شوند. تدریس یک مهارت خاص نیازمند آن است که معلمان خود درک و فهمی عمیق از مهارت و به تمام جنبههای آن تسلط داشته باشند.
روش تدریس نمایش علمی
یکی از روشهای قابلاجرا در یادگیری مهارتهای عملی بهویژه در موقعیتهایی که امکانات و تجهیزات برای آموزش محدود باشد، روش نمایش علمی است که سابقهای نسبتاً طولانی دارد، و در این روش دانشآموزان مهارتهای خاص را بر اساس دیدن شنیدن و تمرین کردن چه بهصورت فردی و چه بهصورت جمعی میآموزند. بعضی از متخصصان اصطلاح روش نمایش علمی را مرکب از توضیح و نمایش یک مهارت تازه به گروه بزرگی از دانشآموزان بود و سپس انجام تمرینهای منظم از طرف دانشآموزان میدانند. در این روش معلم طرز کار یک وسیله یا چگونگی ساخت یک شیء را از راه توضیح و نمایش به دانشآموزان میآموزد در صورت محدود بودن امکانات شاید این نوع آموزش مناسبترین روش برای آموختن مهارت باشد زیرا معلم میتواند با کمترین امکانات مهارتی را به تعداد زیادی از دانشآموزان درزمانی محدود بیاموزد. مهمترین حسن این روش استفاده از اشیای حقیقی و واقعی در موقعیتهای آموزشی است. از روش نمایش علمی برای درسهایی که در حوزهی روانی حرکتی قرار دارند بیشتر میتوان استفاده کرد.
روش نمایش علمی باید بر اساس ۲ سوال عمده طراحی و اجرا شود:
۱ چه باید آموخته شود
۲ دانشآموزان پس از گوش کردن به مشاهده چه رفتاری باید از خود نشان دهند؟
یادگیری از طریق مشاهده و تقلید رفتار دیگران بسیاری از رفتارهای غیرضروری آزمایش و خطا را کاهش میدهد. اگرچه ممکن است رفتارهای غلط و نادرست نیز از این طریق آموخته شوند. تدریس یک مهارت خاص نیازمند آن است که معلمان خود درک و فهمی عمیق از مهارت و به تمام جنبههای آن تسلط داشته باشند.